Asysta Dentystyczna wydanie nr 2/2012
Asysta Dentystyczna wydanie nr 2/2012

Szanowni Czytelnicy!

Witam Państwa serdecznie. Mam przyjemność zaprezentować kolejny numer „Asysty Dentystycznej”. Miło mi na jego łamach poinformować Państwa, że Komisja Konkursowa targów Krakdent przyznała redakcji pism stomatologicznych Wydawnictwa Elamed Medal Najwyższej Jakości Krakdent 2012 za zestaw czasopism kształcący kompleksowo zespół stomatologiczny. Wyróżnione czasopisma to „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny” oraz „Asysta Dentystyczna”. Jest to kolejne prestiżowe wyróżnienie za najwyższą jakość czasopism i produktów Wydawnictwa Elamed. W roku 2009 Medal Najwyższej Jakości otrzymał „Nowoczesny Technik Dentystyczny”, rok później statuetką Grand Prix CEDE wyróżniono Wideotekę Nowoczesnego Technika Dentystycznego. Niezmiernie cieszy nas fakt, że wysoki poziom naszych czasopism dostrzegają zarówno czytelnicy, jak i specjaliści zasiadający w gronie jury tak prestiżowych konkursów. Dołożymy wszelkich starań, aby nadal spełniać Państwa oczekiwania.

Bieżący numer zawiera wiele prac bardzo przydatnych w praktyce. Polecam szczególnie artykuł dypl. hig. stom. Bożeny Bloch-Szotowskiej prezentujący procedury i sposoby przeprowadzania zabiegu polishingu. O tym, że nowoczesne leczenie ortodontyczne to nie tylko „prostowanie zębów”, to również korygowanie zaburzeń całego układu stomatognatycznego, dróg oddechowych, a nawet postawy ciała informuje w swym artykule dypl. hig. stom. Agnieszka Nowak.

Zachęcam również do lektury artykułu dypl. hig. stom. Michała Kluczkowskiego pt. „Profilaktyka chorób przyzębia u pacjentów chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV”.

Życzę przyjemnej lektury

Redaktor naczelna
Anna Olszewska-Adamowicz

DENTAL NEWS

Dental News

SYLWETKI ASYSTY DENTYSTYCZNEJ

Z myślą o wymagającym pacjencie

O działaniach i staraniach, aby komfort pacjentów był jak największy, z lek. stom. Katarzyną Łukasik-Fąferko, dypl. hig. stom. Anną Raab, dypl. hig. stom. Karoliną Brych oraz lek. stom. Wojciechem Fąferko z zespołu Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic z Katowic rozmawiała Anna Olszewska-Adamowicz.

QUIZ WIEDZY

Regulamin quizu

Quiz nr 8

Odpowiedzi do quizu nr 6

PRACA Z PACJENTEM

Polishing – polerowanie powierzchni koron i zębów

Skaling, root planing, piaskowanie, kiretaż… wszystkie te zabiegi muszą zakończyć się bezwzględnie wypolerowaniem powierzchni koron i korzeni zębów.

Bruksizm – jak to ugryźć?

Większość autorów bruksizm traktuje jako mechanizm uwalniający organizm od nadmiernego napięcia psychicznego. Jego obecność wskazuje na brak tolerancji osobniczej na najmniejsze nawet niedoskonałości zwarcia.

Leczenie ortodontyczne to nie tylko droga do pięknego uśmiechu

Nowoczesne leczenie ortodontyczne to nie tylko „prostowanie zębów”, to również korygowanie zaburzeń całego układu stomatognatycznego, dróg oddechowych, a nawet postawy ciała.

Profilaktyka chorób przyzębia u pacjentów chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV

Co roku zwiększa się liczba osób zakażonych HIV, które mogą stać się potencjalnymi pacjentami gabinetów periodontologicznych.

O halitozie prawie wszystko

Nieprzyjemny zapach z ust ma wiele nazw: halitosis, fetor ex ore, fetor oris, bad breath, oral malodor, ozostomia, stomatodysodia. Ponieważ nie ma w języku polskim odpowiednika, w piśmiennictwie funkcjonuje nazwa halitoza. Określenie to jest połączeniem słów halitus (łac. wydech, opar, zapach) i osis (grec. stan chorobowy, przewlekłe zaburzenie).

Działania profilaktyczne u dziecka

Odpowiednie działania profilaktyczne zarówno ze strony lekarza stomatologa, jak i uświadomionych rodziców mogą nawet o 40% zredukować ryzyko wystąpienia próchnicy w uzębieniu małego pacjenta. Ta informacja powinna być podstawowym i najważniejszym założeniem w postawie rodziców.

Niepełnosprawni pacjenci w gabinecie

Są różne grupy i stopnie niepełnosprawności ludzkiej, co ma ogromne znaczenie przy podejmowanym leczeniu i prowadzeniu opieki stomatologicznej u takich osób przez medyczny zespół stomatologiczny – lekarza oraz higienistkę /asystentkę.

SPRZĘT I MATERIAŁY

Co warto wiedzieć o płynach do płukania jamy ustnej?

W pracy przedstawiono płukanki pomocne w oczyszczaniu jamy ustnej i opisano zasady ich stosowania.

PIERWSZA POMOC

Napad padaczkowy – objaw choroby czy stan zagrożenia życia?

Napad padaczkowy jest bardzo często powodem aktywacji systemu ratownictwa medycznego. Objawy mu towarzyszące często budzą nieuzasadnioną obawę świadków o życie pacjenta. Napad padaczkowy, mimo iż wygląda bardzo poważnie, jest jedynie objawem choroby i bardzo rzadko stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia.

PRAWO

Listy czytelników Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego odpowiada na przesłane do redakcji pytania

Drodzy Czytelnicy, dziękujemy za wszystkie listy, które nadsyłają Państwo do naszej redakcji, każdy z nich jest przez nas czytany i żaden nie pozostanie bez odpowiedzi. Spośród pytań, które nadesłali Państwo do nas za pośrednictwem portalu asystadentystyczna.pl, wybraliśmy te najciekawsze i najbardziej problematyczne. Odpowiedzi na nie w rozmowie z Eweliną Ładziak udzieliła Marta Jurek z biura prasowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

DENTAL ASSISTING

Angielski dla asysty. Lesson 7

EDUKACJA

Szkoła zaoczna czy dzienna Która szkoła kształci lepszych pracowników?

Jaką szkołę wybrać? Takie pytanie nurtuje wiele osób chcących rozpocząć naukę na kierunku asystentki lub higienistki stomatologicznej.

Tam warto być Tematy doskonalących kursów zawodowych dla asystentek i higienistek stomatologicznych w 2012 r.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Złota recepcja – urok certyfikatów w poczekalni

Najprostszym sposobem na pokazanie, że w danym gabinecie pracują specjaliści jest wywieszenie dyplomów i certyfikatów, świadczących o umiejętnościach pracowników.

Samodzielna praca asystentkihigienistki z pacjentem

Samodzielna praca z pacjentem cechuje się wieloma zaletami, zarówno dla higienistki, jak i dla lekarza.

Trudne terminy w rozmowie z pacjentem – jak zostać dobrze zrozumianym?

Konkretnie uporządkowane informacje i ich prosty przekaz zjednają nam pacjentów.

Jak asertywnie reagować na krytykę?

W ostatnim artykule zajmowałem się problematyką przekazywania krytycznych informacji zwrotnych, a co z sytuacją, w której to my stajemy się obiektem krytyki?

Z KRAJU I ZE ŚWIATA

Krakdent dla higienistek…

Podczas targów w Krakowie zaoferowano dawkę niezbędnej wiedzy dla każdej higienistki zarówno tej doświadczonej, jak i początkującej.

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij